Jättegod och superenkel ananaspaj...

Suget att baka har legat å gnagt ett tag nu, men det har inte riktigt funnits nån tid till det. Skulle vilja göra en tårta egentligen nu då det var ett tag sedan....fast vi har ju ingen som fyller år förrän i december...suck!
Jag gjorde i alla fall en supergod ananaspaj igår då jag kände att jag var tvungen att göra nåt. Den serverades med vaniljvisp till men det är också jättegott med vailjglass till om man hellre vill ha det.
Men jag undrar just om man inte ska ta krossad ananas istället för skivad. Jag tog skivad som jag sedan skar i bitar själv och det funkade i och för sig jättebra det med. Men jag tror nog att det blir ännu lite bättre med krossad så det får nog bli det....next time!
Receptet på denna goda paj finner ni nedan i fall det skulle vara någon som vill få för sig att prova. Och tar ni krossad ananas så får ni gärna tala om hur det funkade. Ha en bra dag alla!
Ananaspaj
 
Pajdeg:
 
150g smör
3/4dl socker
1tsk bakpulver
3dl vetemjöl
 
Fyllning:
 
1brk ananas (ca 300g), krossad
2dl creme fraiche
1/4dl socker
1 ägg
1tsk vanillinsocker
 
Gör så här:
 
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Lägg alla ingredienser till degen i en bunke och blanda snabbt ihop till en deg.
3. Tryck ut degen i en pajform. OBS! Degen ska INTE förgräddas.
4. Öppna ananasburken och låt ananasen rinna av i ett durkslag.
5. Blanda alla ingredienerna till fyllningen och slå sedan fyllningen i pajskalet.
6. Grädda i mitten av ugnen i ca 25 minuter.
7. Servera med vaniljvisp eller vaniljglass till.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0