2 x paj...

Tacopaj med säsongens kanske sista skörd...
 
Var ut i trädgården och såg då att det fortfarande fanns, om än ganska lite saker kvar att skörda bland grönsakerna. Tyckte det passade bra att göra en tacopaj då vi fick hem ny älgfärs förra helgen. Gjorde då en tacopaj på älgfärs och den serverades naturligtvis med trädgårdens kanske sista grönsaker för i år. Samtidigt gjorde jag en annanaspaj som jag lagt ut receptet på tidigare. Och jag kan nu kära vänner tala om att det ska nog vara krossad ananas till den. Jag testade detta nu och det var mycket godare så. Kommer att lägga till det i receptet också. Vill ni prova tacopajen så finner ni receptet nedan i vilket fall.
 
Ha en bra dag alla! /Kram
 
Tacopaj
 
Pajdeg:
 
3dl vetemjöl
125g smör
3msk vatten
 
Fyllning:
 
400-450g älgfärs
1 påse tacokrydda (orginal)
1 liten gul paprika
2-3dl creme fraiche
2st tomater
1dl majs
riven ost (att ha uppepå)
 
Gör såhär:
 
1. Blanda alla ingredienserna till pajden i en skål och arbeta snabbt samman till en deg. Kan göras i matberedare om man vill. Tryck sedan ut degen i en pajform, nagga med en gaffel i botten och ställ den sedan i kylen medan du gör fyllningen.
 
2. Bryn älgfärsen i en stekpanna och lägg sedan över den i en större gryta. Blanda färsen med tacokryddan. Skär paprikan och tomaterna i bitar och blanda ner i grytan. Lägg i majs och creme fraiche och rör om.
 
3. Förgrädda pajskalet mitt i ugnen på 200 grader i 10-15min. Häll i fyllningen i pajskalet, strö över riven ost och grädda sedan mitt i ugnen ca 15min eller tills den fått fin färg.
 
Servera med en god sallad till!
 
TIPS! Om du som jag upplever att kanten på pajskalet liksom glider ner när man förgräddar den så kan man faktiskt ta till ett litet knep som min mor lärde mig. Man tar en bit ugnsfolie och liksom nyper till om kanten på formen (när man tryckt dit degen), då håller den kvar degen där uppe.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0