Makaronilåda m korv och broccoli

Jaha då var man hemma igen efter att ha varit borta en vecka. Tyvärr så vill inte förkylningen ge sig riktigt och under veckan som varit var jag inte alls bra.Det blev i alla fall lite mer älgkött i frysen och det är jag väldigt glad över. Dottern fick även hon vara med när pappa sköt en älg och även om det inte var första gången hon var med så är det lika spännande varje gång.
Idag blev det enkel mat, typ lite "man tager vad man haver" så det blev en makaronilåda med korv och lite broccoli. Det blev faktiskt väldigt gott! Jag serverade med broccoli även vid sidan av eftersom både jag och dottern gillar det.
 
Önskar alla en fortsatt trevlig kväll!
 
Kram
 
 
Makaronilåda
 
 
4,5dl makaroner
5-6 grillkorvar
4-5 buketter broccoli (fryst)
salt
1st stor gul lök
1,5dl riven ost
 
Äggstanning
3st ägg
4dl mjölk
1tsk salt
1krm svartpeppar
 
Gör såhär:
 
1. Sätt ugnen på 200 grader
2. koka makaronerna enligt anvisningarna på förpackningen. Häll upp dem i ett durkslag, spola med lite kallt      vatten och låt sedan rinna av. Lägg upp dem i en gratängform.
3. Lägg den djupfrysta broccolin i en kastrull och fyll på med vatten så att det nästan täcker broccolin. Tillsätt salt (ca 0,5tsk per 5dl vatten) och koka sedan upp. Låt koka ca 2-3min, dra kastrullen åt sidan och tillsätt 1 dl kallt vatten och låt stå 5 min med lock på. Slå sedan av vattnet.
4. skär grillkorven i lagom stora skivor, skala och hacka löken och riv osten.
5. Bland nu allt med makaronerna.
6. Vispa ägg, mjölk, salt och peppar till äggstanningen och slå detta över makaronblandningen.
7. Grädda i ugnen på 200 grader i ca 30 minuter eller till den stadgat sig och fått en vacker färg.
 
Smaklig måltid!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0