Två varianter av Jum-Jum kaka

 
Godmorgon på er alla.... Igår spred sig doften av jul i hela huset hos mig och det doftade underbart.
Jag har börjat baka lite smått inför både jul och advent och hittade ett recept i min samling på Jum-Jum kaka som jag inte bakat på över 10 år så jag tyckte det var lite kul att göra en igen. Jag tror säkert att det redan finns en del utlagda recept på denna kaka sedan tidigare men jag kommer att lägga ut den ändå ifall nån skulle vilja ha det.
Eftersom dom andra här i familjen inte alls tycker om russin så gjorde jag även en variant av denna där jag uteslöt just russin men tillsatte sötmandel istället. Den varianten rekommenderar jag varmt oavsett om man gillar russin eller inte. Varför inte ha i både och kanske.
Jag har faktiskt inte tänkt på det tidigare men den här kakan är ju en väldigt bra grej att bjuda på om man nu har nån som är äggallergiker eftersom den inte innehåller nåt ägg. Och vill man ha den laktosfri så kan man ju alltid byta ut smöret bara mot valios laktosfria.
Tyvärr så valde jag att göra dessa kakor i en 2 liters springform, vilket jag INTE rekommenderar. Detta var ett stort misstag från min sida eftersom kakorna blev väldigt platta. Men för att slippa känna att man serverar en platt kaka så kanske man kan rädda situationen genom att servera den med en "klick" grädde som man smaksatt med något. Vad tror ni om det?
Receptet finner ni nedan om ni vill prova i vilket fall.
 
Ha en skön dag
 
Kram
 
 
Jum-Jum kaka
 
 
Ingredienser:
 
3dl kokt kaffe
50g smör el margarin
2dl russin (kan ev bytas ut mot 1dl hackad sötmandel)
1tsk kanel
0,5tsk malda nejlikor
0,5tsk salt
3dl strösocker
2tsk vanillinsocker
1tsk bikarbonat
4dl vetemjöl
 
Smör och ströbröd till formen
 
 
Gör såhär:
 
1.  Sätt ugnen på 175 grader. Smörj öch bröa en lite sockerkaksform.
 
2. Blanda smör, kaffe, russin, kanel, nejlikor, salt och socker i en kastrull och låt detta koka i ca 3 minuter. Låt sedan svalna.
 
3. Blanda mjöl, bikarbonat och vanillinsocker och rör sedan ner det i smeten.
 
4. Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen i ca 35 minuter eller tills kakan känns torr. Prova med en sticka.
 

Kommentarer
Postat av: Agneta Andersson

Mammas gamla recept som jag tappat bort. Tur att Google finns. Älskar den här kakan. Brukar ha den till jul.

2020-11-29 @ 14:10:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0