Recept på laktosfria havrebollar

Godmorgon på er alla... Sitter här med dagens första kopp kaffe och solen skiner ute så det ser ut att bli en fin dag.
Hade tagit fram en bit älgkött igår så nu har jag en porterstek på spisen och det luktar mat i hela huset. Det är nästan så att man blir lite hungrig av att bara känna lukten, för det luktar verkligen ljuvligt.
Tänkte också att jag skulle baka lite idag då det är farsdag på söndag. Först tänkte jag göra lite hallongrottor men sen insåg jag att det inte fanns någon hallonsylt hemma. Spelar ingen roll tänkte jag för det finns ju annan sylt, men ack så jag bedrog mig det visade sig nämligen att jag inte hade några småbrödsformar istället, Typiskt! Jag har ju sett att det finns dom som gjort i muffinsformar så att dom blir lite större men har aldrig provat detta själv. Ja, det visar sig vad det blir, för nåt blir det i alla fall.
Har ju tidigare gjort laktosfria havrebollar som jag utlovade receptet på så det kommer i alla fall här om ni vill göra dem.
 
Ha en bra dag
Kram!   
 
                                                                 
 
Laktosfria havrebollar
 
Ingridenser:
 
200g laktosfritt smör/margarin
3dl strösocker
3tsk vanillinsocker
ca 8dl havregryn
0,75msk kakao
0,75dl kallt kaffe
ca 1dl kokos
 
Gör såhär:
 
1. Blanda smör, socker och vanillinsocker till en smidig smet. Man kan behöva vispa några minuter för att den ska bli sådär len och mjuk i smaken.
 
2. Tillsätt havregryn, kakao och kaffe. Blanda om så att allting är ordentligt blandat.
 
3. Rulla till lite större bollar och rulla dem sedan i kokos.
 
Tips! Förvara dessa i kylen. Kan med fördel också frysas då det är lätt att ta fram så många som går åt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0