porterstek och blåbärssaft

Eftersom jag jämt tycker att vi har så dåligt med plats i frysen så tänkte jag råda lite bot mot det. Jag dök ner i boxen för att kolla vad som egentligen låg där, men det var ju så fullt att det nästan var omöjligt att få nån överblick. Älgköttet passar bra att ha i boxen men det övriga är bättre att ha i frysskåp som vi hade tidigare tycker jag.
Vi hade ganska så mycket bär i alla fall så jag tog några blåbärsburkar (och nån hallon slank med) som låg överst i boxen och kokade lite saft. Det passade ganska så bra egentligen eftersom saften jag gjort tidigare tog slut för några dagar sedan.
 
 
 
Till lunch blev det portersteken som blev över från igår samt potatis, sås och ärtor och det var precis lika gott idag som igår kan jag säga. ha ha
Receptet på portern finner ni nedan.
 
Kram
 
 
Porterstek av älg
 
Ingridenser:
 
ca 1kg benfritt älgkött av bog el fransyska
3dl porter (kan ersättas med mörkt öl)
0,5dl outspädd äppeljuice
0,5dl vatten
3/4dl soja
6-7 torkade enbär
7-8 vitpepparkorn
2tsk oregano
2st gula lökar
3st köttbuljongtärningar
 
Till såsen:
 
8dl kokspad
3-4msk vetemjöl
1,5dl grädde
 
Gör såhär
 
1. Lägg alla ingredienser (ej det som är till såsen) utom köttet i en ganska så trång gryta och koka upp spadet.
 
2. Lägg i köttet och låt det sedan sjuda under lock ca 1,5 tim eller tills köttet nått en innertemperatur på 72 grader.
 
3.  Tag grytan från värmen men låt sedan köttet ligga kvar i spaden ca 15-20 minuter.
 
4. Tag sedan upp köttet och sila spadet. Mät upp spadet och häll det i en kastrull.
 
5. Mät upp mjölet och rör ut det i lite av grädden till en jämn redning. Rör ner det i spadet under omrörning. Slå i resten av grädden och låt sedan koka i ca 3-4 minuter.
 
6. Skärköttet i tunna skivor och servera med kokt potatis, ärtor och ev lite kokta morötter.
 
Smaklig måltid!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0