Kanelkaka - en försmak av julens krydda

 
Har börjat fundera lite smått på jul och det jag vill baka till dess. Jag vet att det kanske är lite väl tidigt ännu men om man ska göra en del så är det väl lika bra att börja planera i tid i vilket fall.
Såg att det var många affärer som fått upp julsakerna redan och själv tycker jag att det är alldeles för tidigt. Själva julstämningen försvinner liksom.
Jag brukar i alla fall göra en god kanelkaka som är väldigt bra och den är ju ingen riktig julkaka om man säger så men kanske en lite försmak av vad som komma skall. Det är en väldigt enkel "vardagskaka" som går snabbt att göra och man väljer själv om man vill göra den i långpanna eller i en sockerkaksform. Den brukar vara mycket uppskattad av dem som smakat och det är en sak som jag för det mesta har i frysen hemma.
 
 
Kanelkaka
 
Ingredienser:
 
4st ägg
6dl strösocker
3dl gräddfil
6dl vetemjöl
4tsk bakpulver
200g smör eller margarin
 
ströbröd och smör till formen
strösocker och kanel till garnering
 
Gör såhär:
 
1. Sätt ugnen på 200 grader. Smörj och bröa en lite långpanna eller rund springform, ca 2 liter.
 
2. Smält smöret i en kastrull.
 
3. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda vetemjöl och bakpulver och blanda sedan ner det i äggsmeten.
 
4. Blanda i gräddfilen i smeten och rör om. Häll till sist i det smälta smöret, rör om.
 
5. Häll smeten i formen och grädda sedan i nedre delen av ugnen tills kakan fått fin färg, känns torr och släppt i kanten av formen, Ca 15-20 min.
 
6. När du tagit ut kakan, strö på socker och kanel ovanpå kakan. Skär eventuellt kakan i rutor.
 
TIPS!
Denna kaka är perfekt att "slänga ihop" och ha i frysen för att sedan ta fram om man får oväntat besök. Det är också bra om man gräddat den i långpanna eftersom man då kan ta fram så många bitar som går åt just då.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0