Biskvier

 
Pratade med min käre lillebror en dag här i veckan och det visade sig att han hade bakat biskvier. Fick då för mig att det skulle vara kul att göra eftersom jag aldrig gjort det tidigare. Det visade sig att det var lite pyssligt att hålla på med men det blev gott och uppskattat av de gäster som jag bjöd dessa på och jag kommer definitivt göra det igen. Tänkte det kunde vara lite kul att ha det till jul kanske. Här kommer receptet om ni vill prova.
 
Kram
 
 
Biskvier
 
Ingredienser:
 
275g mandelmassa
1,5dl strösocker
2st äggvitor
250g rumsvarmt smör el margarin
2dl florsocker
2tsk vanillinsocker
2st äggulor
2msk marsanpulver
175g ljus blockchoklad
 
Gör såhär:
 
1. Blanda strösocker och äggvitor i en skål. Riv sedan ner mandelmassan och blanda till en pösig smet.
 
2. Klicka sedan ut kakor på en bakplåtspappersklädd plåt med hjälp av två teskedar. Det ska bli ca 30st.
 
3. Låt plåten stå ca 20 minuter så att ytan stelnar till lite. Grädda kakorna i 175 gradera i ca 17-20min  eller till de fått fin färg och låt sedan svalna.
 
4. Till smörkrämen vispas smör, florsocker, vanillinsocker och marsanpulver till en jämn smet. Blanda sedan i äggulorna ett i taget.
 
5. Bred smörkrämen på undersidan av kakorna och runda till lite så att du får en "kupolform". Låt kakorna vila i kylen ca 30 minuter.
 
6. Smält chokladen över ett vattenbad och doppa kakorna (smörkrämssidan) i den. Se dock till att chokladen inte är alltför varm. Förvara kakorna svalt. Det går också bra att frysa dem om man vill det.
 
Lycka till!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0