Adventskaka med mandelfyllning

Jag hoppas att alla pappor har blivit ordentligt uppvaktade idag. Här har det faktiskt inte blivit så mycket firande av farsdag eftersom sambon jobbat hela hela helgen.
Dottern tyckte det var lite tråkigt att vi inte kunde fira pappa nu idag så mycket, men kom dock på att vi kunde ge honom en egen dag istället. Så sagt och gjort, det blev så att han får bestämma en alldeles egen dag (när vi alla är lediga samtidigt) som han hittar på vad vi ska göra tillsammans. Han tyckte det var en jättebra idé så nu ska det bli intressant å se vad han hittar på. Dottern är nu "rädd" för att det ska bli nåt i stil med gokart eller nåt eftersom hon inte ville det. Men hon sa samtidigt: Ja, ja blir det gokart så blir de. Det är ju ändå pappas dag så det är han som bestämmer. Vilket jag tyckte va gulligt sagt.
När han nu ändå jobbade så passade jag på att fortsätta mitt bakande inför advent. Idag blev det adventskaka med mandelfyllning. Denna mandelfyllning brukade min farmor ha i sin mazarinkaka så jag tänkte, varför inte prova att ha den i adventskakan.
Det blev ett väldigt lyckat resultat och jag kommer nog att göra det fler gånger. Jag gjorde en adventskaka och resten bullar som vi hade till fikat.
Det stod dock 65g sötmandel i receptet men jag hade 95g och jag rekommenderar nog att ta ännu lite till för fyllningen blev väldigt lös. Dottern har även hon bakat chokladbollar till pappa idag.
 
Kram
 
 
Adventskaka med mandel fyllning  (2st)
 
Ingredienser:
 
Saffransdeg:
50g jäst för söta degar
5dl mjölk
2dl flytande margarin
2pkt saffran, 1g
0,5tsk salt
1dl strösocker
1ägg
ca 17dl vetemjöl
 
Fyllning:
2st ägg
1,5dl strösocker
95g mald sötmandel (rekommenderar ytterligare lite till)
 
1st ägg till pensling
Pärlsocker till garnering
 
Gör såhär:
 
1. Smula sönder jästen i en degbunke. Häll mjölk och margarin i en kastrull och värm till 37 grader. Häll lite av blandningen över jästen och rör om så att jästen löses upp. Häll i resten av mjölken.
 
2. Stöt saffranet i en mortel tillsammans med en sockerbit och tillsätt i degspadet. Tillsätt sedan salt, socker, ägg och nästan allt mjöl. Arbeta degen kraftigt så att den blir blank och smidig. Om man gör detta för hand tar det ca 10 min. Tillsätt mer mjöl om degen känns kladdig.
 
3. Strö lite mjöl över degen och låt den sedan jäsa under bakduk till dubbel storlek, ca 40 minuter.
 
4. Medan degen jäser kan man göra mandelfyllningen. Mal mandeln i mandelkvarn och blanda sedan samman ägg, socker och mandel i en skål.
 
5. Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den lätt. Dela degen i två bitar. Kavla ut varje del till en stor avlång kaka, ca 25x50cm.
 
6. Bred på fyllningen och rulla sedan ihop till en avlång rulle. Dela varje längd i ca 20 bitar och ställ dem med snittytan ned i en smord form med löstagbar botten, ca 25cm i diam. Vill man kan man göra två adventskakor av denna deg annars gör man en och resten till bullar.
 
7. Sätt ugnen på 225 grader för adventskaka och 250 grader för bullar. Låt kakan/bullarna jäsa under bakduk ca 25 minuter.
 
8. Pensla kakan/bullarna med uppvispat ägg och strö över pärlsocker. Grädda kakan i nedre delen av ugnen i ca 20 min. Bullarna gräddas i mitten av ugnen på 250 grader i ca 5-10 minuter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0